تماس سریع
بخاری خودرو، کارکرد و نگهداری

بخاری خودرو، کارکرد و نگهداری

تاریح انتشار : پنج شنبه ششم مهر ماه 1402

در این مقاله می خواهیم به بررسی کارکرد، نگهداری و عیب یابی بخاری خودرو بپردازیم. این که نقش بخاری خودرو در اتومبیل چیست؟ چگونه کار می کند؟ و چه ایراداتی ممکن است داشته باشد؟

برای آگاهی یافتن از ویژگی های این قطعه خودرو که جزء تجهیزات یک اتومبیل به حساب می آید در این مقاله با ما باشید.

بخاری خودرو از چه اجزایی تشکیل شده؟

  • رادیاتور
  • بوستر بخاری
  • شیر قطع و وصل ورودی و خروجی آب از رادیاتور
  • دریچه تقسیم هوا یا دمپر
  • اهرم بندی دریچه‌های تقسیم هوا

بخاری خودرو چیست و نحوه کارکرد آن چگونه است ؟
برای اینکه بتوانید از بخاری خودرو استفاده کنید در ابتدا نیاز هست تا موتور خودرو گرم شود. گرچه که خودروهای جدید امروزی نیازی به از قبل گرم شدن ندارند و حین حرکت فرایند گرم شدن برایشان ایجاد می شود. اما نیاز هست تا موتور اتومبیل گرم شود چون بخاری گرمای خود را از موتور خودرو می گیرد.

بخاری خودرو یکی از تجهیزات بسیار مهم در خودرو می باشد که در فصل زمستان کاربرد فراوانی دارد. با شروع فصل سرما استفاده از بخاری در اتومبیل اهمیت زیادی پیدا می کند.

بخاری خودرو بر خلاف کولر برای تولید گرما نیازی به انرژی زیادی ندارد. و گرمایی که توسط موتور خودرو تولید می گردد جوابگوی ایجاد گرما توسط بخاری می باشد.

گرم کردن فضای داخل کابین اتومبیل بوسیله گرمای آب موتور انجام می گردد. گرما بوسیله آب رادیاتور جذب شده و مقداری از آن در رادیاتوری که برای بخاری تعبیه شده جریان پیدا می کند. گرمای آب موتور بوسیله لوله های رفت و برگشت موتور به رادیاتور و بر عکس منتقل می شود. و رادیاتور بعد از گرم شدن در بوستر بخاری نیاز دارد تا گرما به داخل کابین خودرو هدایت کند. در چنین وضعی فن بخاری به حرکت در آمده و گرمای بوجود آمده از جریانِ آبِ گرمِ موتور در رادیاتور را از طریق کانالهای انتقال هوا به داخل کابین منتقل می کند.

نکات قابل توجه:
بوسیله دمنده، هوای گرم به داخل کابین وارد می شود که این دمنده انرژی خودرا از باتری خودرو می گیرد.

بنابراین با بالا رفتن آمپر دمای آب و گرم شدن دیواره رادیاتور، چنانچه این دمنده را روشن و تنظیم کنیم، جریان هوای گرم وارد کابین خودرو می شود.

در اتومبیلهای قدیمی تر به دلیل اینکه در ساخت رادیاتور از مس یا برنج استفاده می شد فرایند گرم شدن خودرو بیشتر طول می کشید اما در خودروهای امروزی و جدید به دلیل اینکه از آلومینیوم در ساخت رادیاتور استفاده می شود و تبادل حرارتی آلومنیوم بیشتر است، خودرو و بخاری آن سریع تر گرم می شود.
برای استفاده از بخاری خودرو نیاز به ۲ رادیاتور می باشد، اولین رادیاتور که همان رادیاتور اصلی خودرو است و وظیفه خنک کردن موتور خودرو را بر عهده دارد. و رادیاتور دوم برای بخاری خودرو، کاربرد دارد.

آب گرم بعد از عبور از ترموستات وارد رادیاتور بخاری خودرو شده و با حرارت خود بدنه رادیاتور را گرم می‌کند. این حرارت توسط دمنده‌ای (فن بخاری) از طریق کانال‌های طراحی‌شده به داخل کابین هدایت می‌شود. هوای گرمی که وارد کابین خودرو می شود، هیچ مصرف مضاعفی را برای اتومبیل بوجود نمی آورد و تنها نیرویی که این هوای گرم را به داخل کابین هدایت می کند، بوسیله باتری خودرو تامین می شود که آن هم تجدید پذیر می باشد. بنابراین فشار مضاعفی که کولر خودرو بر اتومبیل وارد می کند، در مورد بخاری صدق نمی کند.

نکته: برای داشتن گرمایی مطلوب در کابین اتومبیل در فصل زمستان نیاز است که در مورد بخاری خودرو، نحوه کارکرد، نگهداری و عیب یابی آن آگاهی داشته باشید.


روشهای نگهداری و عملکرد صحیح بخاری خودرو:
بطور کلی راههایی برای بهتر کار کردن بخاری خودرو وجود دارد که عبارتند از:

  • سالم بودن ترموستات خودرو
  • بررسی میزان آب موتور قبل از حرکت خودرو
  • سالم بودن فن بخاری
  • تنظیم صحیح درجه حرارت روی قسمت آبی رنگ
  • بستن هوای وارد شده بوسیله فن قبل از خاموش کردن خودرو
  • زیاد ثابت نماندن خودرو برای گرم شدن
  • پایین دادن مقداری از شیشه خودرو برای جریان پیدا کردن هوا اما به مدت طولانی
  • استفاده از دکمه AC برای تهویه هوای ورودی و گرفتن رطوبت زیادی که منجر به بخار گرفتن شیشه ها می گردد
  • بررسی کردن باد و فشار تایرها

 

×